Sosiale medier

Vi bruker alltid fylkesvåpenet som profilbilde i sosiale medier. Dette gjelder alle virksomheter i fylkeskommunen, inkludert skoler og tannklinikker. Da fremstår vi som en helhetlig og tydelig avsender med profesjonell tilstedeværelse på alle flater.

Vær oppmerksom på at Vestfold og Telemark fylkeskommune opptrer som flere avsendere; fylkesadministrasjon, skole, tannklinikk – eller et prosjekt. Derfor er det viktig å ha riktig profilbilde i sosiale medier slik at de ulike brukerkontoene viser en helhetlig avsenderidentitet. Retningslinjene for sosiale medier gjelder frihetsgrad 0 og 1. Representerer du et prosjekt eller samarbeid som faller inn under frihetsgrad 2, er du fristilt fra den overordnede visuelle profilen og bruker din egen profil. Men ta gjerne til deg de generelle tipsene.

Eksempel på profilbilde, forsidebilde og postbilde for sosiale medier

Retningslinjer – hovedtrekk

Profilbilde

  • Profilbildet på sosiale medier er fylkesvåpenet. Husk å bruke riktig original (lastes ned på denne siden).
  • Vi bruker samme profilbilde uavhengig av plattform (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter).
  • Navnet på organisasjon kommer frem i teksten som genereres i forbindelse med profilbildet.
  • Lag aldri egne profilbilder med hele logoen i bildeflaten.

Forsidebilde

  • Bruk de beste bildene slik at fylket/organisasjonen fremstår på en profesjonell og helhetlig måte.
  • Forsidebildet kan være ett rent bilde, eller annen grafikk som er relevant for virksomheten.
  • Facebook har en stor flate som brukes til forsiden. Hvis du setter tekst i bildet, pass på at den er synlig både på mobil, nettbrett og PC.
  • Ha en plan for forsidebildene, la de skifte i løpet av året og være aktuelle.
  • Format: 820 x 360 pixler. Dette formatet tar høyde for at proporsjonene er ulik på desktop (312) og mobil (360).

Post/innlegg

  • Vært kort og relevant i poster, husk klart språk.
  • Sett deg inn i hvor mye av teksten som er synlig i nyhetsstrømmen. Du vil unngå så langt det er mulig at folk må klikke for å lese mer. 
  • Bruk kvadratiske bilder/filmer (1080 x 1080 pixler) til postene dine på Facebook og Instagram.
  • Er det tekst i bildet, pass på at teksten ikke fyller mer enn 20 prosent av flaten.
  • Bruk alltid profilfonten Nunito (og Nunito Sans) som tekst/grafikk i bilder.
  • For større blikkfang; bruk stående format (1080 x 1920) på bilder eller film. Ta høyde for at filmen blir kuttet i over- og underkant i forhåndsvisningen. 
  • Bruk mulighetene i plattformen, for eksempel «Historier» for å nå publikum bedre.

Profilbilde

Fylkesvåpenet brukes som profilbilde i sosiale medier. Profilbildet er et lite format der det ikke er hensiktsmessig å bruke hele logoen (det ville blitt uleselig). Navnetrekket vil stå «generisk» i forbindelse med profilbildet i plattformen, tilgjengelig for alle.

Nederst på siden kan du laste ned korrekt original som fungerer til alle plattformer; både de som bruker kvadratisk- og de som bruker rundt profilbilde.

Tre ulike former for profilbilde med fylkesvåpen

Forsidebilde

Forsidebildet skal være et profilerende foto. Husk at når en Facebook-side promoteres, er det dette bildet som kommer opp for målgruppene. Forsidebildet bør endres i takt med sesong og hva som er aktuelt. Gjerne film/animasjon.

Oppsett av Facebookside

Eksempler på forsidebilder for Facebook-konto

Eksempel med ett bilde. Motiver bør være rolige slik at det blir et profesjonelt etterlatt inntrykk.

Post/innlegg

Eksempler på oppsett av innlegg i sosiale medier

Identiteten er summen av flere ting: profilbildet (fylkesvåpenet), navn, bilder og hvordan du kommuniserer i poster.

Eksempel på oppsett av post med bilde i høydeformat vs. lavere formater i sosiale medier.

Vær smart og bruk de tilgjengelige flatene. Høydeformat egner seg best i sosiale medier og får god synergi i forhold til «Historier». Det lave formatet forsvinner lettere i mengden.

Eksempel på oppsett med bruk av høyt bilde i innlegg på Facebook.

Her er et eksempel på bruk av høyt bilde i et innlegg på Facebook.

Eksempel på oppsett av "historie" på Facebook

Nyhetsfeed er ikke like synlig som før, du er slett ikke sikret at alle ser at nye poster kommer ut på Facebook. Treff målgruppen aktivt gjennom bruk av «Historier». 

Eksempel på hvordan historier legger seg øverst i nyhetsfeed på Facebook

Når du legger ut bilder i «Historier» dukker de opp øverst i nyhetsfeeden, i listen med nylige historier. Bildene spiller hovedrollen, og profilbildet med fylkesvåpenet sørger for en tydelig avsender. 

Eksempel på innhold i bioside for Instagram

Ha korte brukernavn som er lette å huske og bruke. Det fulle navnet vil alltid stå på «Bio-siden». Her er et eksempel fra Instagram. Historier blir som standard oppført med siste opplastede bilde, men det vil også være effektfullt med ikoner over støttefarger. Det rydder opp og lager tydelige kategorier.

Last ned maler for sosiale medier

Navn Formater
SoMe – Profilbilde – 1080x1080 pixler (Instagram og Facebook)
png
SoMe – Profilbilde – 180x180 pixler (Facebook standard)
png
SoMe – Profilbilde – 360x360 pixler (Facebook standard, dobbel oppløsning)
png
SoMe – Profilbilde – 300x300 pixler (LinkedIn)
png
SoMe – Profilbilde – 800x800 pixler (YouTube)
png
SoMe – Forsidebilde – 820x360(312) – Photoshop
psd
SoMe – Post – Kvadratisk 1080x1080 – Photoshop
psd